Meny

Inställt land:
Lysiq Lysiq logotype

Köpvillkor

Uppdaterad 2022-11-14

Avser köp via Lysiq.se

Lysiq AB
559309-7925

Bekräftelse

Genom att du godkänner dessa köpvillkor och din order, uppstår ett bindande avtal. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post med information om beställningen. Lysiq AB reserverar sig dock från leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för kundens order. Kan vi inte leverera enligt orderbekräftelse kommer kund kontaktas om detta via e-post.

Betalningsalternativ

Alla betalningar hos oss går via Klarna.

Priser och avgifter

Alla priser som visas i butiken är I SEK. Vid köp inom EU, så visas samtliga priser inklusive moms/VAT (exempelvis 25% i Sverige) och är exklusive frakt. I kassan kan du se slutpriset för din beställning inklusive eventuella avgifter, moms och frakt. Vid köp via delbetalning eller faktura tar Klarna ut extra avgifter och eventuella räntor. Bor du utanför EU handlar du momsfritt från oss (exempelvis Norge). Om du bor i Norge, så kan du vid import som privatkund bli debiterad för tull av Tolletaten. Se Toll.no för mer information. Denna kostnad visas ej i kassan. Önskar du att vi delar upp din försändelse, vänligen kontakta oss direkt vid beställningen.

Fraktavgifter

Fraktavgiften som tas ut visas i kassan i samband med beställningen.

Orderbekräftelse

Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ett SMS eller e-postmeddelande som innehåller eventuellt kollinummer på din försändelse.

Leveranser

Vi levererar till privatpersoner via PostNord. Alla leveranser sker endast till platser inom Sverige. Om beställd vara finns i lager så skickar vi normalt din order inom 1-3 vardagar (Postens leveranstid tillkommer).

Under och kort efter Black Friday/Week/Weekend, långhelger, högtider och röda dagar kan leveransen ta något längre tid, då det kan innebära förseningar hos PostNord. Om din order innehåller restnoterad kan vi delleverera din order. Vi kontaktar dig om så är fallet. Kvarvarande artiklar skickas utan extra kostnad så fort de finns i lager. Du som konsument har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid vid försening.

Frakt/leveranssätt inom Sverige

PostNord Varubrev (Standard)

Varubrev är det billigaste alternativet men är inte spårbart.

  • Spårning: Nej
  • Levereras till: Brevlåda om det får plats, annars postombud.
  • Leveranstid: Normalt 1-3 vardagar efter inlämning
  • Avisering via SMS/E-post: Ja
  • Kräver beställarens legitimation: Nej

PostNord MyPack Collect (Express)

MyPack Collect är ett tryggt och säkert fraktalternativ med full spårning. Legitimation krävs.

  • Spårning: Ja
  • Levereras till: Postombud
  • Leveranstid: Normalt 1-3 vardagar efter inlämning, vanligtvis dagen efter inlämning
  • Avisering via SMS/E-post: Ja
  • Kräver beställarens legitimation: Ja

PostNord MyPack Home (Hemleverans)

Få din försändelse hemlevererad till dörren på bestämd dag och tid. Vi rekommenderar att installera PostNords app för att få mer kontroll över leveransen.

  • Spårning: Ja
  • Levereras till: Dörren. Går till ombud vid misslyckat leveransförsök.
  • Leveranstid: Normalt 1-2 vardagar efter utskick eller enligt överenskommelse med PostNord.
  • Avisering via SMS/E-post: Ja
  • Kräver beställarens legitimation: Ja, samt underskrift

Returer

Kontakta oss alltid innan retur. Returer ska skickas som paket eller brev. Returer får inte skickas mot postförskott. Skicka alltid med faktura/följesedel, retursedel och ange returorsak. Returnera produkterna väl förpackade i emballage utöver originalförpackning. Kontakta oss för att få en retursedel eller använd returformuläret på vår hemsida.

Returadress

Om du vill returnera en vara, ska du alltid kontakta oss innan för att returen ska vara giltig. Vår returadress är följande:

Lysiq AB
Lindhagsgatan 7A
531 40 Lidköping
Sverige

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar utav oss. Ångerfristen börjar löpa när du mottagit din vara. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den är i samma skick som när den skickades, betalar vi inom 30 dagar tillbaka det belopp du betalt för varan. Returnerade varor ska vara i oförändrat skick. Du som kund står för porto när du returnerar en vara via din ångerrätt. Paketera varan väl eftersom du som kund har ansvar över produkten tills den når oss. Vid retur av en hel order återbetalar vi även fraktkostnaden och eventuell fakturaavgift som debiterades vid köpet. Vid retur av delar av en order återbetalas inte fraktkostnaden eller fakturaavgiften.

Garanti & reklamation

Vi ser att du kontaktar oss inom skälig tid om du märker att din vara skulle vara defekt. Returer måste skickas kompletta med originalförpackning och allt medföljande innehåll. För produkter som är trasiga på grund av felaktig användning eller har självförvållade skador gäller inte någon garanti. Garantin är helt personlig och gäller endast för beställaren. Returer ska endast skickas som paket eller brev till vårt lager efter att vi har mottagit din reklamation och vara framme hos oss i bra skick inom 14 dagar. Vi hämtar inte ut returer som hamnar hos ombud/serviceställe.

Har vi gjort ett nyutskick men inte mottagit krävd retur på reklamerad vara, så förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för varans kostnad. Returen får inte skickas mot postförskott. Skulle den returnerade varan vara slut i lager när den returneras vid reklamation/garantiärende, förbehåller vi oss rätten att erbjuda en likvärdig produkt som ersättning i överenskommelse med kund. 

Det är fraktfritt att göra en reklamation när du använder vår returfraktsedel, som vi skickar via e-post om du har tillgång till skrivare, alternativt till din brevlåda. Vill du hellre returnera varan självbekostat för att snabba på ärendet, behöver du först informera oss om detta då vi behöver spårningsinformationen.

Du har enligt lag rätt till reklamationer i upp till 3 år efter mottagande av vara.

Saknade varor eller felleverans

Saknade varor eller felleverans skall anmälas till oss inom 7 dagar från och med leveransdatum. Vid fellevererad vara är det viktigt att du inte använder varan, då du inte kan reklamera den efter detta.

Outlösta/outhämtade paket

Om du inte hämtar ut de varor du beställt debiterar Lysiq AB kunden en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen och som PostNord fakturerar oss för vid retur, f.n. 250:-. Innan denna avgift är betald kan du tyvärr ej beställa nya varor.

Denna avgift avser fraktsätten PostNord MyPack Collect och PostNord MyPack Home.

Giltighetstid och fel i publicering

Vi reserverar oss för prisjusteringar, prisfel, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att vissa varor kan utgå eller slutförsäljas. Vi förbehåller oss även rätten att kontakta beställaren för korrigering av pris i efterhand om vi angett ett felaktigt pris på en produkt.

Kontroll av varor

Vid vissa tillfällen gör vi stickprovskontroller av våra produkter för att försäkra oss om att vi endast säljer autentiska varor. Vi är noga med att aldrig sälja några kopior, därför kan det vid få tillfällen medfölja verifikationskoder som redan är skrapade samt öppnade förpackningar. Ingen vara har blivit använd, utan endast kontrollerad.

Tvister

Vid eventuella tvister är vårt mål att alltid komma fram till bästa möjliga lösning för ärendet. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN.

Behandling av personuppgifter

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter, vänligen besök vår integritetspolicy.

Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Ändrat förfogande

Om du av någon anledning behöver utöka liggetid eller vill låta någon annan hämta ut din försändelse, så går detta att lösa så länge du har valt fraktsättet MyPack Collect eller Rekommenderat Brev – samt ej har beställt via faktura eller delbetalning. Den nya personen måste uppvisa legitimation i form av bild bifogat i mailkonversation med oss så att vi kan verifiera att denne är över 18 år. Har du beställt via faktura eller delbetalning, så tillåter vi inte byte av mottagare. Prislista för ändrat förfogande:

  • Förlängd liggetid till 30 dagar: 220 kr
  • Ändring av mottagare (samma adress): 180 kr
  • Ändring av adress (samma mottagare): 220 kr

Dessa avgifter avser PostNords priser som de debiterar oss för.

Övrig information

Våra köpvillkor är komplement till Konsumentköplagen (KKL) och Distansavtalslagen. För frågor, kontakta oss via e-post på kontakt@lysiq.se. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm. Konsumentverket.se ARN.se